فاعلية برنامج ارشادي لتعزيز مهارات ريادة الاعمال لدى الشباب الجامعي .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بمرحلة الدكتوراه

2 أستاذ الادارة بقسم إدارة مؤسسات الأسرة والطفولة - كلية الاقتصاد المنزلي - جامعة حلوان

3 أستاذ التغذية وعلوم الأطعمة متفرغ /قسم الاقتصاد المنزلي- كلية التربية النوعية جامعة أسيوط

4 مدرس إدارة المنزل واقتصاديات الأسرة - قسم الاقتصاد المنزلي كلية التربية النوعية – جامعة أسيوط

المستخلص

استهدف البحث الحالي دراسة فاعلية برنامج ارشادي لتعزيز مهارات ريادة الاعمال لدى الشباب الجامعي بمحاورها (مهارة التفكير الابداعي لحل المشكلات, مهارة التفكير الإبداعي في حل المشكلات. مهارة استشراف المستقبل. مهارة ادارة التغيير وبناء وتحفيز فرق العمل- مهارة إدارة الوقت والأولويات- مهارة ادارة الازمات مهارة التسويق الرقمي) واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي والمنهج التجريبي, وتكونت العينة الاستطلاعية من(50) طالب وطالبة من كلية التربية النوعية جامعة اسيوط (قسم الاقتصاد المنزلي- قسم التربية الموسيقية- التربية الفنية) ومن مستويات اجتماعية واقتصادية مختلفة تم اختيارهم بطريقة صدفية غرضية وذلك لتعيين ادوات الدراسة المتمثلة في (استمارة البيانات العامة – مقياس مهارات ريادة الأعمال) وتم التطبيق القبلي للأدوات على العينة الاساسية المكونة من(422) طالب وطالبة من كلية التربية النوعية  جامعة اسيوط (قسم الاقتصاد المنزلي- قسم التربية الموسيقية- التربية الفنية) وتم تطبيق البرنامج المعد على العينة التجريبية وقوامها(75) طالب وطالبه من اقسام كلية التربية النوعية جامعة اسيوط ومن الربيع الادنى من العينة الاساسية نتيجة استجابتهم على ادوات الدراسة وهذا ما أوضحته نتائج عينة البحث الاساسية, وبعد ذلك تم التطبيق البعدي على العينة التجريبية لأدوات الدراسة وكانت اهم النتائج أن توجد علاقة ارتباطية بين مهارات ريادة الاعمال للشباب الجامعي (مهارة التفكير الابداعي في حل المشكلات- مهارة استشراف المستقبل- مهارات ادارة التغيير وبناء وتحفيز فرق العمل - مهارة إدارة الوقت والأولويات - مهارة ادارة الازمات- مهارة التسويق الرقمي).
          وللتحقق من صحة الفرض تم اجراء معاملات الارتباط باستخدام معامل بيرسون بين مهارات ريادة الاعمال للشباب الجامعي (مهارة التفكير الابداعي في حل 
المشكلات- مهارة استشراف المستقبل- مهارات ادارة التغيير وبناء وتحفيز فرق العمل - مهارة إدارة الوقت والأولويات - مهارة ادارة الازمات- مهارة التسويق الرقمي) ومقياس مهارات ريادة الاعمال ككل. 
          ومتغيرات الدراسة عند مستوى دلالة 0,01 وكذلك ووجد ان اكثر متغيرات الدراسة تأثيراً على مستوى مهارات ريادة الأعمال لدى الشباب الجامعي (تعليم الأب- مهارة استشراف المستقبل – دخل الأسرة الشهري) على الترتيب حيث بلغت قيمة نسبة المشاركة, (0.527، 0.418، 0.373، 0.361) وعند مستوى دلالة 0,01 وجود  فروق دالة احصائيا عند مستوى دلالة 0,01 بين الشباب الجامعي من الجنسين عينة البحث التجريبية في متوسط مهارات ريادة الاعمال وعلاقته بالتنمية الأسرية والمجتمعية قبل تطبيق البرنامج وبعده لصالح التطبيق البعدي.
          كما اتضح أن قيمة N2 في المهارات الريادية = 0.93 اذن حجم تأثير البرنامج المعد كبير مما يوضح فاعلية البرنامج في تعزيز مهارات ريادة الاعمال لدى الشباب الجامعي ومن أهم التوصيات ضرورة تبني الجامعات في وزارة التربية والتعليم والمواقع التعليمية التي تعمل على تدريب الشباب الجامعي على مستوى الجمهورية لتعزيز مهارات ريادة الأعمال لديهم وكذلك ضرورة إضافة مقرر لتدريس المهارات الريادية للشباب بالمراحل التعليمية المختلفة لما لها من تأثير كبير على تنمية وتطوير مهارات ريادة الأعمال لدى الشباب الجامعي بمحاورها (مهارة التفكير الابداعي لحل المشكلات, مهارة التفكير الإبداعي في حل المشكلات. مهارة استشراف المستقبل. مهارة ادارة التغيير وبناء وتحفيز فرق العمل- مهارة إدارة الوقت والأولويات- مهارة ادارة الازمات مهارة التسويق الرقمي).
الكلمات المفتاحية:  فاعلية – تعزيز - المهارات - ريادة الأعمال - مهارات ريادة الأعمال -  الشباب - مهارة التفكير الابداعي في حل المشكلات- مهارة استشراف المستقبل- مهارات ادارة التغيير وبناء وتحفيز فرق العمل - مهارة إدارة الوقت والأولويات - مهارة ادارة الازمات- مهارة التسويق الرقمي.
 
Research Summary:
            The current research aimed to study the effectiveness of a counseling program to enhance the entrepreneurial skills of university youth with its axes (creative thinking skill to solve problems, creative thinking skill in solving problems. the skill of foreseeing the future. the skill of change management and building and motivating work teams - the skill of managing time and priorities - the skill of crisis management skill Digital marketing) and targeted family development with its axes (economic development - social development) and community development with its axes (human development - sustainable development). The study followed the analytical descriptive approach and the experimental approach, and the exploratory sample consisted of (50) male and female students from the Faculty of Specific Education, Assiut University (Department of Home Economics - Department of Music Education - Art Education) and from different social and economic levels. In (General Data Form - Entrepreneurial Skills Scale - Community Development and Family Development Scale), the tools were applied tribally to the basic sample consisting of (422) male and female students from the Faculty of Specific Education, Assiut University (Department of Home Economics - Department of Music Education - Art Education). The application of the prepared program on the experimental sample consisting of (75) male and female students from the departments of the Faculty of Specific Education, Assiut University, and from the lower spring of the basic sample, as a result of their response to the study tools, and this was indicated by the results of the basic research sample, and then the post-application was done on the experimental sample of the study tools, and it was the most important The results showed that there is a correlation between the entrepreneurial skills of university youth (creative thinking skill in solving problems - anticipating skill). For the future - change management skills, building and motivating work teams - time and priority management skill - crisis management skill - digital marketing skill) and dimensions of family and community development (family development - community development).
To validate the hypothesis, correlation coefficients were conducted using the Pearson coefficient between the entrepreneurship skills of university youth (creative thinking skill in solving problems - the skill of foreseeing the future - change management skills, building and motivating work teams - time management and priorities skill - crisis management skill - digital marketing skill) The scale of entrepreneurship skills as a whole and the axes of the scale of family and community development (family development - community development and the scale of family and community development as a whole).
            The variables of the study are at the level of significance of 0.01. Also, it was found that the study variables had the most influence on the level of entrepreneurial skills among university youth (mother's education - father's education - the skill of foreseeing the future - monthly family income), respectively, where the value of the participation rate was (0.527, 0.418). , 0.373, 0.361) and at the level of significance of 0.01, and there are statistically significant differences at the level of significance of 0.01 between university youth of both sexes, the experimental research sample, in the average entrepreneurial skills and its relationship to family and community development before and after the application of the program in favor of the post-application.
            It also turned out that the value of N2 in entrepreneurial skills = 0.93, so the size of the impact of the prepared program is large, which explains the effectiveness of the program in enhancing entrepreneurship skills among university youth and its relationship to family and community development. At the level of the Republic to enhance their entrepreneurial skills, as well as the need to add a course to teach entrepreneurial skills to young people in different educational stages, because of their great impact on family and community development.
Key words: Effectiveness - Enhancing - Skills - Entrepreneurship - Entrepreneurship Skills - Youth - Creative Thinking Skill in Solving Problems - Future Foresight Skill - Change Management Skills, Building and Motivating Work Teams - Time Management Skill and Priorities - Crisis Management Skill - Digital Marketing Skill.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية