دلالات لغة الجسد الإنساني في اعمال الفنان (لوسيان فرويد) و الفنان (فروناندو بوتيرو) -دراسة مقارنة Semantics of Human Body Language in the Paintings of Lucian Freud and Fernando Botero – A Comparative Study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 دارسة بمرحلة الدكتوراة و مدرس مساعد-قسم التربية الفنية -كلية التربية النوعية - جامعة اسيوط (تخصص الرسم والتصوير)

2 أستاذ التصوير المتفرغ و عميد كلية الفنون الجميلة - الجامعة المصرية الروسية

3 أستاذ مساعدطباعة المنسوجات- قسم التربية الفنية-كلية التربية النوعية-جامعة أسيوط

المستخلص

تناول البحث دراسة لدلالات لغة الجسد الإنساني من خلال دراسة مقارنة بين أعمال الفنان (لوسيان فرويد) والفنان (فروناندو بوتيرو)، حيث تعد لغة الجسد وسيلة تخاطب تستعمل فيها الحركات والايماءات والتعبيرات وغيرها من الإشارات الغير اللفظية لتعكس ما بداخل الإنسان من عواطف ومشاعر واحاسيس، يتمثل هدف البحث في التعرف على أسلوب الفنان (لوسيان فرويد) و (فرناندو بوتيرو) ومدى التشابه أو الاختلاف بينهما في تناول الجسد الإنساني، وقد اعتمدت الباحثة في ذلك على المنهج الوصفي التحليلي، وقد قسم البحث الى ثلاث محاور، أولهما دراسة لغة الجسد الإنساني في أعمال الفنان (لوسيان فرويد) والذى اعتمد أسلوبه على الواقعية في التعبير عن الجسد الإنساني، وتناول المحور الثاني دراسة الجسد الإنساني في أعمال الفنان (فروناندو بوتيرو)، والذى أعتمد أسلوبه على التضخيم والمبالغة، حيث قدم رؤية فنية فريدة تجمع بين التعبير العاطفي والتحوير الرمزي للغة الجسد في أعماله، وتناول المحور الثالث المقارنة بين الإسلوبين في دراسة لغة الجسد الإنساني في أعمال الفنان (لوسيان فرويد) والفنان (فروناندو بوتيرو).
 
Abstract:
      This research examines the semantics of human body language through a comparative study of the paintings of artists Lucian Freud and Fernando Botero. Human body language serves as a means of communication that employs movements, gestures, and other non-verbal signals to reflect internal emotions, feelings, and sensations. The study aims to explore the artistic approaches of Lucian Freud and Fernando Botero and to identify the differences in their depiction of the human body. The researcher adopted a descriptive-analytical methodology.
      The study is structured around three main axes.
The first focuses on human body language in the paintings of Lucian Freud, whose style is rooted in realism, emphasizing an honest and raw portrayal of the human form.
      The second axis investigates the representation of the human body in the paintings of Fernando Botero, who employs exaggeration and volumetric amplification to present a unique artistic vision that combines emotional expression with symbolic distortion of body language.
      The third axis compares both artists’ approaches to human body language in painting, highlighting the distinctions and intersections in their artistic interpretations.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية