القيم الفنية والتشكيلية للـحــركة فى الفن التشكيلى وأثرها على المشغولة الفنية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

            اتجهت الدراسات الحديثة في مجال الأشغال الفنية في الآونة الأخيرة إلى تبنى الفلسفات والنظريات المعاصرة في الفنون، واتخذت منها منطلقاً فنياً وتجريبياً يساير حركة التطور في الفنون بصفة عامة واعتبارها بمثابة العمود الفقرى للأبحاث العلمية والتى هدفت إلى انتقاء وتنظيم الأفكار والكشف عن منابع الابتكار فيها بما يتفق مع روح العصر الذى يتميز بسيادة مفاهيم العلم التى تعتمد على العقلانية والعلمية والذاتية. 
          فالحركة التي تهم موضوع الدراسة هى مبادرة نشاط تغيير الوضع فعلياً أو ضمنياً فلقد مهد المناخ في العصر الحديث لظهور اهتمام عام بقيمة الحركة في المشغولة الفنية، ويهتم البحث الحالى بالحركة وأثرها على المشغولة الفنية .
          " إن الحركة التي يراعيها الفنان أثناء تنفيذه للمشغولة الفنية حيث أن الحركة هى المكون الأساسى للعمل الفنى للمشغولة، وتحقق أبعاداً جمالية، وتعد مدخلات للتجريب والتفكير بالمفردات التشكيلية لطرح بدائل لمنطلقات في شكل علاقات تشكيلية تتضمن دلالات ومعان غير مألوفة تثرى مجال البحث وتحقق التصور الأمثل للدراسة  .
Modern studies in the field of artistic works have recently tended to adopt contemporary philosophies and theories in the arts, and took from them an artistic and experimental basis that keeps pace with the movement of development in the arts in general and considered them as the backbone of scientific research, which aimed at selecting and organizing ideas and revealing the sources of innovation in them in accordance with The spirit of the age, which is characterized by the dominance of concepts of science that depend on rationality, scientific and subjectivity The movement that is of interest to the subject of the study is the initiative of the activity of changing the situation, actually or implicitly. The climate in the modern era has paved the way for the emergence of a general interest in the value of the movement in the artistic work. The current research is concerned with the movement and its impact on the artistic work. The movement that the artist takes into account during the implementation of the artistic work, as the movement is the main component of the artistic work of the work, achieves aesthetic dimensions, and prepares inputs for experimentation and thinking in plastic vocabulary to propose alternatives to premises in the form of plastic relations that include unfamiliar connotations and meanings that enrich the field of research and achieve the optimal perception of the study.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية