الطباعة كأحدي مجالات التربية الفنية ودورها لتنمية مهارات ذوي الإعاقة (( متلازمة داون ))

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

دور الطباعة الهام كأحدي مجالات التربية الفنية لتنمية مهارات ذوي الإعاقة ( متلازمة داون ) أي قابلي للتدريب والتأهيل نسعي إلي استخدام المداخل الحسية لتلك الفئة وتدريبهم وتتراوح الأعمار ( من 10 – الي  25 ) ونسب الذكاء من 70 -50 درجة ذكاء حتي يتمكن من تكوين صورة متكاملة لدي هؤلاء الأطفال لما يتم التدريب علية ومنها يتم تنمية المهارات العضلية والحسية لدي الاطفال من خلال
 ثلاث محاور أساسية هي:-

تعليمي :- يعتمد علي المبادي الأساسية وهل يستطيع التعرف عليها من نفسة أم بمساعدة
تدريبي :- وهي ممارسة العمل الطباعي وتكرار عملية التنفيذ للوصول إلي الهدف المرغوب مع تدوين جميع الخطوات في التدريب
تأهيلي :- وهي عملية دمجه في المجتمع لتمكينه حرفيا وإفادته علي المستوي الشخصي والمجتمعي .
المرحلة الأولي:-تستخدم تقنية الطباعة بالشاشة الحريرية المفتوحة في المرحلة التعليمية وهي من أبسط المناعات المستخدمة في الطباعة وهي تقوم علي حجز الشكل وطبع الأرضيةويمكن من خلالها إظهار جماليات الطباعة والشفافيات
المرحلة الثانية :-وهي التدريب وتستخدم فيها الطباعة المصورة وهي معقدة نسبياً ويتعامل فيها الطفل مع الخامات المختلفة المتطورة وهي تحديد تصميمات بذاتها وكيفية التعامل معها في عملية الطباعة وتناسق الألوان وكيفية سحب ركل الطباعة بطريقة صحيحة
المرحلة الثالثة :-وهي التأهيلي وهي تطويع الطباعة لتصبح منتج يمكن الاستفادة منه في المجتمع ويعود بدخل علي الطفل ذوي الإعاقة عن طريق طباعة التيشرتات والمفارش والستائر وغيرها من المنسوجات
الهدف من البحث
الاستفادة من القدرات الخاصة لذوي الهمم ودمجهم بالمجتمع من خلال الطباعة
التمكن من تنمية المهارات الحسية والعضلية والمعرفية والعقلية لذوي الإعاقة

_ نفيذ أعمال فنية مع الأطفال ذوي الإعاقة فئة متلازمة داون .
The important role of printing as one of the areas of art education to develop the skills of people with disabilities (Down Syndrome), i.e. those who are capable of training and rehabilitation. We seek to use sensory inputs for this category and train them. Ages range (from 10-25) and IQ ratios range from(70-50 )IQ degrees so that they can form an integrated picture I have these children when they are trained, including the development of muscle and sensory skills in children through three main axes- Educational:- It depends on the basic principles, and can he identify them by himself or with the help of himMy training :- It is the practice of printing work and the repetition of the implementation process to reach the desired goal while writing down all the steps in the trainingRehabilitation:- It is the process of integrating him into society to empower him literally and benefit him on a personal and societal level.The first stage:- The open silk screen printing technology is used in the educational stage, and it is one of the simplest immunity used in printing._ The second stage:- It is training, in which photo printing is used, which is relatively complex, and the child deals with different advanced materials, which is identifying designs by themselves and how to deal with them in the printing process, color consistency and how to pull the kicks of printing in a correct way.The third stage:- which is rehabilitation, which is adapting printing to become a product that can be used in the community and returns income to the child with disabilities by printing T-shirts, bedspreads, curtains and other textiles.The aim of the research:- -Benefiting from the special abilities of people of determination and integrating them into society through printing .- To be able to develop sensory, muscle, cognitive and mental skills for people with disabilities .-Implementation of artworks with children with disabilities, a category of Down syndrome.